Avaz Avaz Ezan Okunmaz
Vahdet gazetesi yazarı Mehmet Şevket Eygi, ezan için hopalörün şart olmadığını, hoparlör kullanılması zaruriyse de yüksek sesle yapılmaması gerektiğini söyledi. Eygi, "Ezanları 100 desibelin üzerinde avaz avaz mâdenî hoparlör sesiyle okumak cahilliktir, ezana ve dinleyenlere eza vermektir. Maalesef Diyanet, bunca haklı şikayete rağmen bu işi halledemiyor, bir düzene koyamıyor. “dedi.
Eygi'nin yazısının o bölümü şöyle:
"Bendeniz bir Müslüman olarak Ezanı kutsal bilirim ve ona büyük saygı gösteririm. Lakin ezan başka şeydir, hoparlör denilen cihaz başka şeydir. Lüzumu, zarureti, fetvası, ruhsatı var ise ezan hoparlörle okunabilir ama mutlaka bazı kurallara dikkat edilmesi gerekir. Bunlara dikkat edilmezse hoparlör çirkin ve muzır bir bid’at olur. Hoparlör fetişizmi ayıptır, gülünçtür, medenî Müslümana yakışmaz.. Hoparlörün sesini, kanunun limit kabul ettiği 65 desibelin üzerine çıkartmak bedevîliktir. Akustik ilmine ve tekniğine dikkat edilmezse, hoparlör, çok güzel okunan bir ezanı bozabilir. Ezanları 100 desibelin üzerinde avaz avaz mâdenî hoparlör sesiyle okumak cahilliktir, ezana ve dinleyenlere eza vermektir. Maalesef Diyanet, bunca haklı şikayete rağmen bu işi halledemiyor, bir düzene koyamıyor."
1- EZAN, minareye çıkarak şerefeden okunur.
2- Ezan, sesi güzel olan ve okumasını bilen müezzin tarafından okunur.
3- Sesi bed olan ve okumasını bilmeyenlere ezan okutturulmaz. (Başka kimse yoksa ve zaruret varsa okuyabilir).
4- Avaz avaz, yırtınarak, ciyak ciyak ezan okunmaz.
5- Cami içinde ve dışında hoparlör kullanılması gerekiyorsa, ses yükseltme tesisatı diplomalı, ehliyetli ve ruhsatlı akustik uzmanları tarafından kurulur. Akustikten anlamayan cahillere kurdurulmaz.
6- Hoparlör ve mikrofon statü değildir, ihtiyaç varsa kullanılır.
7- Hoparlörün ses şiddeti 65’i, bilemediniz 75’i geçmemelidir.
8- 100 desibelin üzerinde ezan okumak ezana zarar verir.
9- Sabah namazında camide on iki cemaat var. İmamın önünde bir sabit, yakasında bir de seyyar mikrofon var, bu gülünçtür, ayıptır.
10- Öyle harika ezanlar okunmalıdır ki, namaz kılmayanlar ve gayri müslimler bile kalkıp ezanı dinlemelidir.
11- Ezan, İslam’ın sesli bayrağıdır.
12- Hoparlörleri, duyanların ve dinleyenlerin duyu organlarına zarar verecek şekilde açmak İslam’a Ümmete ve Ezana hıyanet olur.
13- Ezanı dinleyen bazı turistler büyük zevk ve haz almalı, İslam’a ısınmalı, bazısı ihtida etmelidir (Müslüman olmalıdır).
14- Hoparlörü sonuna kadar açıp bed sesle ezan okuyanlar, bazı fasık kimselerin küfre düşmesine yol açar ve büyük vebal altında kalır.
15- Müezzinlerin güzel sanat kültürüne sahip olmaları, gönül ehli bulunmaları gerekir.
16- Efendimizin (Salat ve selam olsun ona) “Benden sonra peygamber gelecek olsaydı, bu Ömer el-Fâruk olurdu” buyurduğu Hz. Ömer radiyallahu anh, “Mü’minlerin emîri olmasaydım, müezzinlik yapardım” diyerek ezan okumanın kadrini, kıymetini, şerefini bizlere beyan buyurmuştur.
17- Ümmetin şerefli, güvenli, haysiyetli, ruh asaletine sahip dindar çocuklarından, sesi güzel ve müzik kulağına sahip olanları seçilmeli ve ehliyetli üstadların eğitim verdiği Ezan Okuma Konservatuarı’nda yetiştirilmelidir.
18- Hoparlör fetişistlerine kesinlikle ezan okutturulmamalıdır.
19- Bilhassa sabah ezanları okunurken şehir vecd ve ulvî heyecanlar içinde ayağa kalkmalıdır.
20- Her hâlükârda gönülsüzlere, ehliyetsizlere, bedevî kültürlülere ezan okutturulmamalıdır.